Ny funktion: Kommunansvariga kan hjälpa sina skolkonton komma åter igång på egen hand

Nu att SkolmatSverige har funnits i några år ser vi hur konton går i arv! Tyvärr får inte alltid den nya kontoansvariga de inloggningsuppgifterna de behöver. Nu kan du som har ett kommunövergripande konto hjälpa skolan.
Vanligtvis finns inloggningsuppgifterna till skolans konto hos varje skola och den ny tillträdande kökschefen/kontaktperson får tillgång till dem. Men ibland blir ingen kvar på skolan med tillgång till kontot och i sådana fall kan nu kommunansvariga ändra kontaktuppgifterna så att skolans nya kontaktperson kan logga in, tack vare den nya funktionen.
“Vad bra - det låter som att det kommer underlätta för mig och underlätta för dig!
- en glad kostchef i Stockholms län, vid lansering av funktionen!
Vi har tagit fram en lathund för hur det går till, steg för steg, som finns att ladda ner när man är inloggad på kommunens konto.
Obs! Vi rekommendarar fortfarande i första hand att inloggningsuppgifterna till skolans konto överlämnas till den ny tillträdande kökschefen/kontaktperson (använd t ex detta dokument för att samla inloggningsinformationen.) Då kan den nya kontaktpersonen logga in till skolans konto och uppdaterar själv sin kontaktinformation (namn och e-postadress).
Och tänk på att, som alltid, en e-postadress får kopplas till högst ett konto i taget. Om det är många personal som har bytt plats med varandra kan det ibland bli lite klurigt med uppdateringarna. Oroa dig inte, behöver du hjälp med trasslet är det bara att höra av dig som vanligt till info@skolmatsverige.se!