Hoppa till huvudinnehåll
  • Kontakta oss
  • Press/media
  • In English
Hem
  • Hem
  • Måltidspersonal
  • Skolledare
  • Kostchef
  • Pedagog
  • Elev
  • Förälder
  • Beslutsfattare
  • Goda exempel!

SVTs nyhetsinslag om vikten att lyssna på eleverna

Hur viktig är skolmaten? Ska skolan lyssna på sina elever? Vi reder ut aktuella frågor och vikten av ett systematiskt kvalitetsarbete i en intervju med SVT.

 

Se SVTs nyhetsinslag där skolmatSverige medverkar och klargör varför det är viktigt att lyssna på eleverna.

Se nyhetsinslag med bakgrund om elevers missnöje med skolmaten på grundskola i Uppsala.

 

Hur viktig är skolmaten?

– Sedan 2011 finns det ett krav i skollagen att alla skolor ska erbjuda näringsriktiga skolmåltider. Alla skolmåltider som eleverna erbjuds under dagen ingår i skolans utbildning och därmed finns det ett krav på att alla skolor ska utföra ett systematiskt kvalitetsarbete där verksamheten planeras, följs upp och utvecklas.

Mer än hälften av alla landets 290 kommuner är anslutna till SkolmatSveriges verktyg, som kan utgöra ett sätt att dokumentera och systematiskt arbeta med att förbättra skolmåltiderna med ett helhetsperspektiv.

Vad är det främst kommunerna behöver jobba med för att förbättra skolmaten?

– Alla skolmåltider som eleverna erbjuds måste ses ur ett helhetsperspektiv där man dels tar fasta på att maten är näringsriktig enligt de nationella råden, men också ser över faktorer såsom själva måltidsmiljön där maten serveras och äts, vilken kunskap personalen har kring skolmat, hygien och specialkost tillsammans med skolans miljöbelastning och att minska svinn. 

Ibland låser det sig i skolan – elever är missnöjda och skolan ser det bara som allmänt gnäll. Hur ska man komma vidare här?

– Det är viktigt att lyssna på eleverna och försöka hitta en gemensam väg framåt. Med hjälp utav våra anonyma elev- och personalenkäter kan skolan på ett enkelt sätt ta reda på vad matgästerna tycker och vilka aspekter som ska ingå i förbättringsarbetet.   

Har du något praktiskt exempel på hur skolpersonal kan arbeta redan i dag?

Man brukar säga att barn inte gör som man säger, de gör som man gör och ett bra exempel på detta är att pedagogiska luncher har visat sig ha god effekt. Att personal sitter med och äter tillsammans med eleverna och bidrar till en positiv bild av matsituationen.

 

Kom igång!

  • Logga in
  • Skapa konto för skola
  • Skapa konto för kommun
Följ @SkolmatSverige

Läs mer

  • Bakgrund till SkolmatSverige
  • Våra kartläggningar
  • Hur fungerar verktyget?
    • Stödmaterial
    • Goda exempel
    • Användarvänlighet
    • Kommunfunktionen
    • Konsumtionsmätning
    • Vad tycker matgästerna?
  • Fakta från andra källor
  • Vad är bra skolmat?
    • Skolans ansvar
  • Skolmat i Sverige - då
  • Kalendarium
  • Viktiga länkar
  • Frågor och svar
  • Nyhetsarkiv

Aktuella resultat

  • Riksnivå - användare
  • Riksnivå - skolmåltidens kvalitet
  • Länsnivå - tabeller
  • Länsnivå - karta
  • Kommunnivå - tabeller
  • Kommunnivå - karta

info@skolmatsverige.se © SkolmatSverige 2010-2021