Hoppa till huvudinnehåll
  • Kontakta oss
  • Press/media
  • In English
Hem
  • Hem
  • Måltidspersonal
  • Skolledare
  • Kostchef
  • Pedagog
  • Elev
  • Förälder
  • Beslutsfattare
  • Goda exempel!

Hur fungerar verktyget?

Skolan besvarar raka frågor om skolans måltidsverksamhet genom webbaserade enkäter om olika aspekter av måltiden. Skolan väljer vilka aspekter den vill jobba med. När skolan är klar med frågorna får den automatiskt återkoppling.

 

Verktyget är kostnadfritt. Det består av flera olika webbenkäter, en för varje kvalitetsaspekt som syns i bilden nedan. Enkäterna kompletterar varandra och tillsammans ger dem en komplett bild över skolmåltidens kvalitet.

Skolan kan börja med den aspekten som känns mest relevant och alla delar behöver inte genomföras på en gång.

Återkopplingen utgör dokumentation på att skolan jobbar systematiskt för att säkerställer kvalitet (enligt gällande skollagen), men även innehåller vägledning till eventuella förbättringar.

 

Diagram över verktygets olika komponenter

 

Verktyget är utformat för att passa såväl kommunala som fristående skolor, och olika typer av skolkök (både tillagnings- och mottagningskök). I dagsläget är verktyget utformat för skolor i det obligatoriska skolväsendet, dvs grundskolor, men kan eventuellt komma att utvecklas för såväl gymnasieskola som förskola om intresse finns och ekonomiska resurser erhålles.

Frågorna i verktyget behandlar såväl den serverade maten som hela skolans arbete för att skapa matglädje i skolrestaurangen. De områden som kvaliteten bedöms inom visas i bilden ovan och beskrivs närmare här nedanför.

Vill ni komma igång redan nu? Skapa konto direkt eller läs vår Kom igång-guide!

Allmäna tips

  • Varje aspekt kan besvaras oberoende av andra kategorier. Börja med den som känns mest intressant eller relevant! Alla behöver inte utvärderas (även om det är målet).
  • I de flesta fall kan kökschefen (eller motsvarande) själv besvara frågorna. Beroende på skolans förutsättningar kan kompletterande svar inhämtas från exempelvis tillagningskök eller kostchef. Vill en pedagog eller representant från skolledning vara med? Super! (Men det är inget måste.)
  • För att förbereda eventuella frågor där uppgifter behöver inhämtas finns checklistor att ladda ner som stöd.

 

Vill skolan utvärdera skolans lunch- och måltidsutbud, lunchens näringsriktighet, och/eller hur skolan jobbar med säker mat?

Komponenter utbud, näringsriktighet och säker mat i närmare detalj

  • Näringsriktigheten fokuserar på skollunchen. I utbud kan man utvärdera skolans frukost-, mellanmål- och kafeteriautbud.
  • Skolan kan välja en eller fler kategori, och kan besvara de(n) i den ordning som passar.
  • Skolan bestämmer vem som är mest lämpad att svara, förslagsvis kökschefen.
  • Tar ca 10-30 minuter var att besvara*

   

Vill skolan utvärdera hur skollunchen integreras i skoldagen, och/eller hur miljöpåverkan tas hänsyn till?

Komponenter service och pedagogik samt miljöpåverkan i närmare detalj

  • Skolan kan välja en eller båda kategorier, och kan besvara de(n) i den ordning som passar.
  • Skolan bestämmer vem som är mest lämpad att svara, förslagsvis kökschefen. Det är mycket bra om någån från skolledningen/någon pedagog kan var med men det är inget krav.
  • Tar ca 15-20 minuter var att besvara.
  • Tveka inte att testa att utvärdera dessa aspekter även om man kan tycka att mycket hamnar utanför ditt ansvarsområde. Du kan alltid komplettera svaren efter att ha konsulterat någon annan. Svara ”vet ej” och återkom till frågan.

​

Vill skolan utvärdera skolans förutsättningar för att kunna erbjuda bra skolmåltider?

Komponent organisation i närmare detalj

  • Tar ca 15-20 minuter att besvara
  • Skolan bestämmer vem som är mest lämpad att svara, förslagsvis kökschefen. Det är bra om någon från skolledningen kan vara med, men det är inget krav.
  • Tveka inte att testa att utvärdera denna kategori även om en del upplevs hamna utanför sitt ansvarsområde. Man kan alltid komplettera svaren efter att ha konsulterat någon annan. Svara ”vet ej” och återkom till frågan.

 

Vill skolan utvärdera hur mycket skollunch som hamnar i magen?

Sedan november 2016 inkluderar verktyget en modul för att enkelt mäta en genomsnittlig konsumerad lunchportion. Läs mer om det här.

 

Vill skolan veta vad matgästerna tycker  ?

Varje skola får också tillgång till webbaserade "matgästenkäter", två till elever (en kort/snabb, en mer ingående) och en till skolpersonal, för att enkelt kunna samla in matgästernas synpunkter. Resultatet sammanställs och kan laddas ner direkt på skolans profilsida. Vill du testa enkäterna? 

Komponenter matgäster i närmare detalj

 

Hur använder man verktyget?

  • Allting sker via denna webbplats.
  • Kökschef och/eller skolledare skapar enkelt ett användarkonto åt sin skola. Vem på skolan det är som skapar kontot är valfritt och inloggningsuppgifterna kan med fördel delas av flera personer (t ex kökschef, rektor och kostchef).
  • Skolan börjar med den del som känns mest relevant.
  • Som användare kan man när som helst ta en paus och fortsätta senare!

 Läs vår Kom igång-guide för mer information!

 

Vad händer efter att skolan besvarat frågorna i verktyget?

  • När skolan har utvärderat minst en kvalitetsaspekt/kategori kan en resultatrapport laddas ner direkt på skolans profilsida. Resultatrapporten redovisar tydligt skolans styrkor och svagheter, samtidigt som den ger vägledning i hur skolmåltiderna kan förbättras. 

 

Hur ska skolan använda sin resultatrapporten?

  • Skolan bestämmer själv hur de vill arbeta vidare med sina resultat. Ett förslag syns i bilden: arbeta aktivt för att styrkor skall förvaltas och leva kvar, t ex genom bra rutiner och kompetensutveckling. Där bedömningen blev sämre kan man införa ett dialog för att ta fram åtgärdsförslag. Genom denna process kan skolmåltider utvecklas över tid (se bild).Diagram över stegen i ett systematiskt kvalitetsarbete
  • Skolan kan använda verktyget ett obegränsat antal gånger. Vi rekommenderar regelbundna uppföljningar; förslagsvis en gång per termin eller år. På så sätt kan skolan följa sina resultat över tid och sätta upp långsiktiga mål för verksamheten.  
  • Resultatrapporten kan även användas som dokumentation vid tillsyn av lagkrav samt i informations- och marknadsföringssyfte, t ex gentemot elever och föräldrar. 
  • Om kommunen har skapat ett kommunkonto kan den som är ansvarig för skolmåltiderna inom kommunen generera en kommunrapport där alla skolors totala resultat redovisas. Läs mer om kommunfunktionen och kommunrapporten här.

 

Vad gör SkolmatSverige med skolans resultat?

SkolmatSverige kommer kontinuerligt att sammanställa och redovisa data på nationell, regional och kommunal nivå. Vi lägger inte ut resultat på skolnivå på vår hemsida.

Om skolans kommun väljer att registrera ett kommunkonto kommer skolans resultat att redovisas som en del i den kommunrapport som kan genereras. I kommunrapporten redovisas det totala resultatet för de skolor inom kommunen som har använt SkolmatSveriges verktyg. Genom kommunfunktionen kan den som är ansvarig inom kommunen även få tillgång till den enskilda skolans resultat. 

 

Undrar ni över något?

Tveka inte att kontakta oss om ni har frågor eller funderingar kring verktyget!


* Tiden kan variera eftersom frågorna anpassas efter skolans egen verksamhet. 

Kom igång!

  • Logga in
  • Skapa konto för skola
  • Skapa konto för kommun
Följ @SkolmatSverige

Läs mer

  • Bakgrund till SkolmatSverige
  • Våra kartläggningar
  • Hur fungerar verktyget?
    • Stödmaterial
    • Goda exempel
    • Användarvänlighet
    • Kommunfunktionen
    • Konsumtionsmätning
    • Vad tycker matgästerna?
  • Fakta från andra källor
  • Vad är bra skolmat?
    • Skolans ansvar
  • Skolmat i Sverige - då
  • Kalendarium
  • Viktiga länkar
  • Frågor och svar
  • Nyhetsarkiv

Aktuella resultat

  • Riksnivå - användare
  • Riksnivå - skolmåltidens kvalitet
  • Länsnivå - tabeller
  • Länsnivå - karta
  • Kommunnivå - tabeller
  • Kommunnivå - karta

info@skolmatsverige.se © SkolmatSverige 2010-2020