Hoppa till huvudinnehåll
  • Kontakta oss
  • Press/media
  • In English
Hem
  • Hem
  • Måltidspersonal
  • Skolledare
  • Kostchef
  • Pedagog
  • Elev
  • Förälder
  • Beslutsfattare
  • Goda exempel!

Skolmåltider påverkar

shutterstock_112859269.jpg

Orange laxkött

SkolmatSveriges kostnadsfria verktyg kan stödja din skola i arbetet med att utvärdera, dokumentera och utveckla skolans måltider - utifrån ett helhetsperspektiv. Sedan 2011 kräver skollagen att skolans måltider ska vara näringsriktiga. Nya data visar att skolor som använder verktyget förbättrar skolmåltidens kvalitet!

 

Varför är skolmåltiden viktig att satsa på?

Matvanor, hälsa och lärande hänger ihop och är faktorer som påverkar varandra. En bra skollunch kan därför ses både som ett pedagogiskt verktyg och som en förutsättning för lärande. Mätta elever som ätit en bra skollunch bidrar till en bättre arbets- och studiemiljö för såväl elever som skolpersonal. Bra skolmåltider kan också vara ett sätt för skolan att profilera sig - SkolmatSveriges kan användas i marknadsföringssyfte!

Tom matsal

Enligt Skolinspektionen är skolmåltiden att betrakta som en del av utbildningen. Genom att arbeta med måltiden utifrån ett helhetsperspektiv kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för att eleverna ska trivas i skolrestaurangen och äta av skollunchen. Det främjar såväl lärande som god hälsa hos eleverna och en bra skolmiljö.

 

Vad har du som skolledare för ansvar?

Som skolledare ansvarar du för hela skolans miljö, inklusive måltidsmiljön, och skolmåltidernas schemaläggning. Eftersom skolmåltiden är en del av utbildningen enligt Skolinspektionen omfattas även den av kravet på att huvudmannen (alltså den som driver skolan) ska bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete som innefattar att

  • ha ett system för att kontinuerligt säkerställa att de skolmåltider som serveras är näringsriktiga.
  • kunna uppvisa resultat från den systematiska uppföljningen, vilken visar att de skolmåltider som serverats har levt upp till näringsrekommendationerna.

SkolmatSverige är ett sådant system och generera relevant dokumentation. Läs mer under "Skolans ansvar" till höger. 

 

Hur kan SkolmatSveriges verktyg hjälpa din skola att förbättra skolmåltidens kvalitet utöver lagkravet?

  • SkolmatSverige bedömer (bland annat) om skolmåltiderna som eleverna serverades är näringsriktiga. Frågorna är enkla att besvara och kunskap om näringslära behövs inte.
  • Verktyget utgår från ett helhetsperspektiv och bedömer även andra kvalitetsaspekter, såsom skolrestaurangens miljö, säker mat, pedagogiska insatser kring lunchen, miljöpåverkan mm. Rapporten ger bland annat stöd kring hur måltiderna kan utvecklas utifrån ett pedagogiskt perspektiv (pedagogisk lunch, att skolmaten integreras i undervisningen mm).
  • När frågorna är besvarade får man en automatisk rapport som fungerar som dokumentation. Rapporten är skräddarsydd för skolan och innehåller vägledning till eventuella förbättringar. Rapporten fungerar även som underlag för att följa upp och förbättra måltidsverksamheten.
  • Våra data visar att skolor som använder verktyget förbättrar sin måltidskvalitet.

     

     
    “Tack vare verktyget och resultatrapporten fick vi ett underlag att diskutera skolmåltiderna utifrån. Det är ett mycket bra verktyg som har öppnat ögonen på oss och bidragit till en ökad samverkan.

     

​Hur fungerar verktyget rent praktiskt?

  • Skolan skapar enkelt ett konto här på hemsidan och får sedan en egen profilsida där man kommer åt verktyget. Diagram över steg i det systematiska kvalitetsarbetet
    Vem det är på skolan som skapar kontot är valfritt och inloggningsuppgifterna kan med fördel delas av flera personer (t.ex. kökschef, rektor och kostchef).
  • Verktygets olika nivåer besvaras av skolans kökschef (eller motsvarande). Beroende på skolans förutsättningar kan skolan behöva komplettera svaren genom att inhämta uppgifter från exempelvis tillagningskök, skolledning, kostchef eller pedagoger. 
  • När skolan besvarat frågorna i verktyget (minst en nivå) sammanställs resultatet i en rapport som direkt kan laddas ner på skolans profilsida.
  • Resultatrapporten visar både det som fungerar bra och det som kan behöva utvecklas, samt förslag på hur måltiderna kan förbättras.
  • Om skolan använder verktyget regelbundet, t ex varje läsår, kan den följa måltidskvaliteten över tid och sätta långsiktiga mål för verksamheten.
  • Endast resultat från några få skolor publiceras på hemsidan, inte från alla!

Vill ni komma igång redan nu? Läs vår Kom igång-guide!

 

Varför ska din skola börja använda verktyget SkolmatSveriges?

  • Det är ett gratis, icke kommersiellt verktyg som fungerar oavsett vad skolan har för huvudman eller köksverksamhet.
  • Ni får en automatisk resultatrapport med vägledning. Den kan användas i informations- och marknadsföringssyfte, t ex gentemot elever och föräldrar, men även som dokumentation vid en eventuell tillsyn.
  • Genom att regelbundet utvärdera och skapa rapporter kan man följa resultaten över tid och sätta upp långsiktiga mål för verksamheten. Underlaget gör det också lättare att se till så att styrkor lever kvar genom bra rutiner och kompetensutveckling samt att prioritera åtgärder där bedömningen blev sämre.
  • Nya data visar att skolor som använder verktyget vid upprepade tillfällen förbättrar skolmåltidens kvalitet och sina resultat 1.
  • Skolmat är en ”het fråga” som diskuteras mycket av elever, föräldrar och personal. Att använda verktyget visar på ett intresse och engagemang från skolan.
  • I verktyget finns även två webbaserade matgästenkäter som kan användas för att ta reda på vad elever och personal tycker om skolmaten och måltidsmiljön.
  • Alla grundskolor kan använda verktyget oavsett om de har ett tillagnings- eller mottagningskök, är en kommunal- eller friskola, och oavsett utgångsnivå.
  • Mer än 40 % av alla grundskolor i landet har redan börjat använda verktyget!


Bra att veta!

  • Många förbättringsåtgärder kräver inte mer resurser/kostnader!
  • Verktyget har utvecklats av forskare vid Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting (SLL) i samarbete med bland annat Sveriges Kommuner och Landsting, Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket. 
  • På Livsmedelsverkets hemsida kan du läsa mer om skolledarens roll för en bra skolmåltid. Där finns även bra, vägledande och informativt material speciellt riktad till dig som är skolledare.

 


Citat som visas ovan kommer från telefonintervju med användare som gjordes i juni 2015.

1 SkolmatSveriges kartläggning av skolmåltidens kvalitet läsåret 2014/15

Bilder Tim UR/Shutterstock.com och Lestertair/Shutterstock.com

 

Kom igång!

  • Logga in
  • Skapa konto för skola
  • Skapa konto för kommun
Följ @SkolmatSverige

Läs mer

  • Bakgrund till SkolmatSverige
  • Våra kartläggningar
  • Hur fungerar verktyget?
    • Stödmaterial
    • Goda exempel
    • Användarvänlighet
    • Kommunfunktionen
    • Konsumtionsmätning
    • Vad tycker matgästerna?
  • Fakta från andra källor
  • Vad är bra skolmat?
    • Skolans ansvar
  • Skolmat i Sverige - då
  • Kalendarium
  • Viktiga länkar
  • Frågor och svar
  • Nyhetsarkiv

Aktuella resultat

  • Riksnivå - användare
  • Riksnivå - skolmåltidens kvalitet
  • Länsnivå - tabeller
  • Länsnivå - karta
  • Kommunnivå - tabeller
  • Kommunnivå - karta

info@skolmatsverige.se © SkolmatSverige 2010-2021