Hoppa till huvudinnehåll
  • Kontakta oss
  • Press/media
  • In English
Hem
  • Hem
  • Måltidspersonal
  • Skolledare
  • Kostchef
  • Pedagog
  • Elev
  • Förälder
  • Beslutsfattare
  • Goda exempel!

Utveckla skolmåltidens kvalitet

shutterstock_170847548.jpg

SkolmatSveriges kostnadsfria verktyg kan användas för att utvärdera, dokumentera och utveckla arbetet kring skolans måltider - utifrån ett helhetsperspektiv. Nya data visar också att skolor som använder verktyget förbättrar sin kvalitet!

 

Skolmåltiden är hela skolans ansvar

Att skolmåltiden är god, näringsriktig och omtyckt av eleverna är av stor betydelse. En bra skollunch som serveras i en trivsam måltidsmiljö underlättar inlärningen och främjar såväl bra matvanor som en god hälsa hos eleverna. 

Ni som lagar och serverar måltider i skolan har med andra ord ett mycket viktigt jobb. Ni bär det största ansvaret för matens smak, näring och säkerhet. Men även faktorer såsom måltidsmiljö, grupptryck och vuxna förebilder har en stark inverkan. Det krävs därför samarbete och ett gemensamt förhållningssätt bland alla på skolan för att måltiden ska bli så bra som möjlig. Verktyget kan underlätta detta.

 

“Det är ett bra hjälpmedel för att se hur det ser ut och man ser tydligt vad som är bra och vad som kan förbättras. Arbetet har lett till att skollunchen har kommit upp till diskussion och att vi har ändrat vissa saker utifrån resultatrapporten. Tanken är ju att det ska bli bättre hela tiden.

Hur kan verktyget hjälpa skolan?

SkolmatSverige är ett webbaserat, kostnadsfritt verktyg som utvecklats i syfte att stödja skolor i deras arbete med att utvärdera och utveckla skolmåltiden. Verktyget utgår från ett helhetsperspektiv och ger återkoppling i form av en resultatrapport.

Rapporten visar vad som är bra, men ger även vägledning till eventuella förbättringar. Resultatrapporten fungerar också som dokumentation över att skolan har ett system för att säkerställa servering av näringsriktiga skolmåltider (som skollagen kräver). Våra data visar att skolor som använder verktyget förbättrar sin måltidskvalitet.

Varför använda SkolmatSveriges verktyg?

  • Verktyget ger en helhetsbedömning, inte bara en näringsbedömning. Frågorna i verktyget behandlar allt från maten och dess miljöaspekter till hur hela skolan arbetar med service och pedagogik för att lyfta fram skolmåltiden.

  • Resultatrapporten från SkolmatSverige kan fungera som underlag för att kunna följa upp och förbättra måltidsverksamheten i skolan.

  • En ny studie visar att skolor som har använt verktyget vid upprepade tillfällen förbättrar sin kvalitet och sina resultat[1].

  • Rapporten kan också användas i informations- och marknadsföringssyfte,
    t ex gentemot elever, föräldrar och kommunpolitiker.

  • Skolmat är en ”het fråga” som diskuteras mycket av elever, föräldrar och personal. Att använda verktyget visar på stort intresse och engagemang från skolan.

  • Sedan 2011 kräver skollagen att skolan kan visa upp ett underlag som tydligt redovisar att skolan serverar näringsriktiga skolmåltider.

  • SkolmatSverige erbjuder även enkäter till matgästerna (elever och personal) vilket medför att skolor kan visa att maten som lagas är både god och omtyckt!

  • En av tre grundskolor i landet har redan börjat använda verktyget.

 

Hur fungerar verktyget i praktiken?

“Man behöver en timme i lugn och ro - men det är det värt!

  • Skolan skapar enkelt ett konto här på hemsidan och får sedan en egen profilsida där man kommer åt verktyget. Vem på skolan som skapar kontot är valfritt och inloggningsuppgifterna kan med fördel senare delas av flera personer (t.ex. kökschef, rektor och kostchef).

  • Alla grundskolor kan använda verktyget oavsett om de har ett tillagnings- eller mottagningskök, är en kommunal- eller friskola, och oavsett utgångsnivå.

  • Mer info om verktygets innehåll och uppbyggnad finns här.

  • Verktygets olika kategorier besvaras oftast enklast av skolans kökschef (eller motsvarande). Många vittnar om att detta är ett bra tillfälle att samarbeta med exempelvis skolledningen, men det är i de flesta fall möjligt för kökschefen att själv besvara frågorna.

  • Vill du testa elev- och personalenkäterna? Klicka här.
  • Om skolan använder verktyget regelbundet, helst varje läsår, kan skolan följa måltidskvaliteten över tid och sätta långsiktiga mål för verksamheten.
     

Bra att veta!

Verktyget har utvecklats av forskare vid Karolinska Institutet och Stockholms läns landsting (SLL) i samarbete med bland annat Sveriges Kommuner och Landsting, Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket. 

Vi har tagit fram stödmaterial som kan vara till hjälp.

 


Citat som visas ovan kommer från telefonintervju med användare som gjordes i juni 2015.

[1]SkolmatSveriges kartläggning av skolmåltidens kvalitet läsåret 2013/14

Bilder VitCOM Photo/Shutterstock.com och Aliaksei Smalenski/Shutterstock.com

Kom igång!

  • Logga in
  • Skapa konto för skola
  • Skapa konto för kommun
Följ @SkolmatSverige

Läs mer

  • Bakgrund till SkolmatSverige
  • Hur fungerar verktyget?
    • Stödmaterial
    • Goda exempel
    • Kommunfunktionen
    • Konsumtionsmätning
    • Vad tycker matgästerna?
  • Vad är bra skolmat?
    • Skolans ansvar
  • Skolmat och lärande
    • I undervisning
  • Kalendarium
  • Viktiga länkar
  • Frågor och svar
  • Nyhetsarkiv

Aktuella resultat

  • Riksnivå - användare
  • Länsnivå - tabeller
  • Länsnivå - karta
  • Kommunnivå - tabeller
  • Kommunnivå - karta

info@skolmatsverige.se © SkolmatSverige 2010-2019