Vad tycker er pedagogiska personal om skolmåltiderna?
Matgästernas synpunkter på skolmåltidernas kvalitet och miljö är av stor betydelse för helhetsbilden. Vi har samlat frågor om skolmaten och skolrestaurangen så att skolan kan ta reda på vad personalen tycker om skolmåltiderna.
Skolrestaurangen bör vara en plats där alla matgäster får chans att återhämta sig och inhämta ny energi. Genom att låta både personal och elever vara delaktiga i måltidsverksamheten kan skolan arbeta med deras kunskaper om och attityder till skolmaten.
Utvärdera mer än det som står i lagen
Långt ifrån alla elever äter dagligen en fullgod måltid i skolan. Hur eleverna äter påverkas av flera faktorer där exempelvis miljön i skolrestaurangen och vuxna förebilder spelar in. Dessa faktorer är inte med i skollagen, men kan vara minst lika viktiga att arbeta med om målet är nöjda och mätta elever.
För att se skolmåltiderna ur ett helhetsperspektiv är det bra att fånga in matgästernas synpunkter. SkolmatSverige erbjuder exempel på frågor som kan användas för att skapa en egen enkät till skolpersonal, som bland annat omfattar frågor som rör personalens uppfattning om skolmaten, matsalsmiljön och den pedagogiska lunchen. Exemplet hittar du här.
Exempel på enkäter till elever hittar du här.
Hur kan skolan gå vidare med resultaten?
Ni bestämmer själva hur ni vill arbeta vidare med era resultat. Ett förslag på arbetsordning kan vara:
Analysera resultaten och jämför eventuellt skolans resultat ur elevernas perspektiv. Upplever personal och elever skolmaten och dess miljö på samma sätt? Jämför dessa resultat med resultaten från enkäterna inom mat, miljö och skola och se om det finns några samband eller skillnader mellan skolans insatser för skolmaten, matsalsmiljön, pedagogiska resurser med mera, samt matgästernas upplevelse av skolmåltiderna.
Delge resultatet till alla på skolan (och i kommunen) som är berörda av måltidsverksamheten såsom skolledningen, administrationen, den pedagogiska personalen, eventuell kostchef och inte minst elever och föräldrar. Diskutera gärna resultatet på exempelvis personal- och föräldramöten. Alla dessa grupper kan ha synpunkter och reflektioner på resultaten, ta gärna in dem som underlag för ert eget utvecklingsarbete.
Fira era framgångar på de områden där resultatet ser bra ut! Se till att era styrkor kan leva kvar genom bra rutiner och kompetensutveckling.
Diskutera åtgärdsförslag på de områden där bedömningen blev sämre. Formulera en egen handlingsplan för vilka åtgärder ni vill prioritera och se till att planen förankras ordentligt hos skolledningen och/eller kommunen.
Upprepa användningen av SkolmatSverige och matgästenkäterna regelbundet. En gång varje termin eller år är lämpligt. På så sätt kan ni följa era resultat över tid och sätta upp långsiktiga mål för verksamheten. Att din skola har använt SkolmatSveriges verktyg visar på engagemang för skolmåltidskvalitet och engagemang är en förutsättning för ett framgångsrikt utvecklingsarbete. Lycka till!
SkolmatSverige uppdaterar innehåll och stänger enkäter
Livsmedelsverket arbetar just nu med att uppdatera sina nationella riktlinjer för skolmåltider. SkolmatSverige har påbörjat en översyn av alla våra enkäter och kommer att uppdatera dem framöver.
Från och med läsårsskiftet i augusti 2024 finns inte längre våra tre matgästenkäter i digital version. Vi ser över enkäternas relevans, innehåll och användarvänlighet. Det går inte längre att beställa en resultat- eller kommunrapport för matgästenkäterna och läsåret 2023/2024.
Alla frågor som ingår i matgästenkäterna till elever och personal finns dock tillgängliga här på webbplatsen, så att skolor kan använda dem för att skapa egna enkäter.
Ladda ned enkäter
Här kan du ladda ned våra exempel på matgästenkäter till elever och personal. Enkäterna ligger i Microsoft word-dokument för att du enkelt ska kunna modifiera frågorna efter behov alternativt kopiera hela eller delar av innehållet och klistra in i ett eget enkätverktyg.